Teknik & Automation

Offentlig klubb aktiv för 4 timmar, 57 minuter sedan

Här pratar vi om teknik och automatisering av produktionen, till exempel om robotstyrd mjölkning och utfodring. Och om alla roliga teknikprylar som finns.

Klubbadministratörer

Val av taktyp i kall lösdrift (37 inlägg)

← Klubbforum   Andra Forumtrådar →
  • Avatarbild Karl sade för 4 månader sedan:

Vad har ni för erfarenheter när det gäller tak i kalla lösdrifter?
    fungerar det med vanlig plåt med underliggande kondensväv?

• Avatarbild Nils sade för 4 månader sedan:

Många faktorer som spelar in som djurtyp, belägning, taklutning, in-ut luft, reglering?, stallets placering, kostnad etc.
    Största felet dom flesta gör är att dom stänger till byggnaden för mycket.

• Avatarbild Stefan Waltersson sade för 4 månader sedan:

isolera taket.

Stallet ska användas för mjölkkor, väggen är tänkt att vara 4 meter hög där den övre halvan består av glespanel 25*45 mm med 15 mm springa. I nocken är det tänkt att vara en fast öppen nock av de större modellerna då bredden på stallet skall vara ca 30 meter. taklutningen är ännu inte bestämd men blir förmodligen ca 20-25 grader.

• Avatarbild ben sade för 4 månader sedan:

Plåt med limmad filt på funkar om man tål att det droppar lite vid väder om slag. t.ex när det har varit kalt och blir varm då kan det droppa lite.

@stefanwaltersson sa:
    isolera taket.

Vi har isolerat tak, övrigt kallt. Fungerar väldigt bra än så länge. Vet inte än hur det funkar i rejäl kyla. Har bara varit igång 4 mån.

@kalle86 sa:
    Stallet ska användas för mjölkkor, väggen är tänkt att vara 4 meter hög där den övre halvan består av glespanel 25*45 mm med 15 mm springa. I nocken är det tänkt att vara en fast öppen nock av de större modellerna då bredden på stallet skall vara ca 30 meter. taklutningen är ännu inte bestämd men blir förmodligen ca 20-25 grader.

Är lite allergisk mot glespanel… Kolla upp gardiner om du/ni inte har gjort det. Gör en ventilationsberäkning. Kan rekomendera turbovent( återförsäljare sverige-MPA, NOJ), både på gardin och nock. Är nog väldigt prisvärt nu med den starka kronan.

Fel av mig. Återförsäljare för turbovent i sverige är: MPA, Dan egtved, Ydregrinden.

Vad är felet med glespanel?

• Avatarbild ben sade för 4 månader sedan:

Kanske att det inte går att hissa ner väggarna på sommaren. Gardin är bra på sommaren hissar man ner och får in svalkande vindar. På vintern hissar man upp och får en tätare vägg än vindnät.
    Med 4m till takfoten kommer du få en bra och stor luft volym i stallet.

• Avatarbild Martin . sade för 4 månader sedan:

använd perforerad plåt istället för glespanel, tar bort mycket mer av vinden och släpper in ljuset bättre

@martin. sa:
    använd perforerad plåt istället för glespanel, tar bort mycket mer av vinden och släpper in ljuset bättre

tänkte att jag bara skulle ha panel som är 45 mm bred och därimellan ca 10-15 mm glipa, har tänkt att ha 4 meters vägg och att de två första meterna skall vara täta så det inte blir dragit nere vid djuren. någon som vet vad perforerad plåt kostar?

• Avatarbild Stefan Waltersson sade för 4 månader sedan:

Det viktigaste för stallmiljön är att du isolerar taket sen att du inte har glespanel så stor så att kajorna kan flyga rättigenom utan att fälla in vingarna

Hörde att perf.plåt är rejält dyrare än vanlig plåt.

• Avatarbild Patrik sade för 4 månader sedan:

Hej Karl !
    Jag har en breddad loge ca 70plattser med vindduk på en sida där jag också har foder bord som kallast var det 30 minus förra vintern,men jag har värme i skrapgångarna så utgödslingen fungerar trots kylan .
    Detta är femte vintern med kall lösdrift o WMS så om du har funderingar så fråga.
    Om det inte vore för utfodringen så skulle jag gärna haft en sån där uppblåsbar vägg.

Tack till Bondelivs Sponsorer!
Kolla in Bondelivs sköna sponsorer!