Pressa gräs

Offentlig klubb aktiv för 2 veckor, 6 dagar sedan

vi som gillar att pressa gräs, eller tycker rundbala är det bästa sättet.

Klubbadministratörer

Försträckt ensilgeplast (12 inlägg)

← Klubbforum   Andra Forumtrådar →
  • Avatarbild Bert Svensson sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

vad tycker ni som har provat den för/nackdelar?

• Avatarbild Stefan Waltersson sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

finns inga nackdelar.

• Avatarbild Niklas sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

Kört en del med det, klart nöjd.

• Avatarbild Nils sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

Funkar bra.

• Avatarbild Anderz sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

Jag körde en del trio försträckt 2010 och hade problem vid hantering av balarna när det blev minus grader. Det räckte man nuddade balen med gripen så sprack hela sidan. Detta är ju inget större problem om man använder balarna själv, men det blir ju lite dumt om man ska lasta bil och släp.

Sen har jag haft problem med hållbarheten, det har varit många balar som möglat efter det att vi kom in i april 2011.

Funktionsmässigt i plastaren så var det annars helt underbart. Aldrig några brott, fick ut 42 balar vid 8lager. Plasten tog slut exakt samtidigt i båda sträckarna vilket måste bevisa den exakta längden samt att den inte sträckte sig olika.

Den enda gång den krånglade riktigt ordentligt var när jag körde en kväll i älgjakten (ja det var dumt men gräset skulle bort) och det blev minus grader, det blev i det närmaste ogörligt, jag vill minnas att jag körde 84 balar och jag var nog ur traktorn 80 gånger för att fästa plasten.

• Avatarbild Bert Svensson sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

problem vid minusgrader?? hur kallt då? har du hört någon annan som har råkat ut för det ?
    dom balarna som blev mögliga vet du om var blött/torrt gräs när ni pressade?

• Avatarbild Anders Nilsson sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

@anderz sa:
    Jag körde en del trio försträckt 2010 och hade problem vid hantering av balarna när det blev minus grader. Det räckte man nuddade balen med gripen så sprack hela sidan. Detta är ju inget större problem om man använder balarna själv, men det blir ju lite dumt om man ska lasta bil och släp.

Sen har jag haft problem med hållbarheten, det har varit många balar som möglat efter det att vi kom in i april 2011.

Funktionsmässigt i plastaren så var det annars helt underbart. Aldrig några brott, fick ut 42 balar vid 8lager. Plasten tog slut exakt samtidigt i båda sträckarna vilket måste bevisa den exakta längden samt att den inte sträckte sig olika.

Den enda gång den krånglade riktigt ordentligt var när jag körde en kväll i älgjakten (ja det var dumt men gräset skulle bort) och det blev minus grader, det blev i det närmaste ogörligt, jag vill minnas att jag körde 84 balar och jag var nog ur traktorn 80 gånger för att fästa plasten.

Jag har upplevt samma problem med hållbarheten på trioplus denna säsong. När det började bli kallt (kanske -15) så sprack nästan varenda buntjävel. Gräset var medelblött/torrt och snittat. Sen en massa oförklarliga små hål i plasten och mögliga buntar.. Min entreprenör får inte köra den hos mig nästa säsong.

• Avatarbild Per-Johan Ekström sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

Använder försträckt Poliwrap som lantmännen säljer har aldrig haft några som hellst problem med den varken vid plastningen eller vid hanteringen av balarna har kört med den dom senaste 4åren nu.

• Avatarbild Anderz sade för 3 månader sedan:

Det var mellan 2 till 4 minus den kvällen, jag körde hela dagen och det var inga problem förrän solen gick ner och tempen sjönk under noll.

• Avatarbild Bert Svensson sade för 3 månader sedan:

tänkte mer på hur kallt det var när du hade problem med att plasten sprack när du tog dom med gripen anderz?

• Avatarbild Anderz sade för 3 månader sedan:

Bert/ Det blev problem vid 10 minus och vid 15minus gick nästan alla sönder.

Såna problem som visar sig först ett halvår efter man pressat är ju riktigt ledsamma. Plastleverantören har ju skrivit in att de på intet sätt kan hållas ansvariga om det skulle bli problem och som konkurrensutsatt entreprenör så finns det ju inga marginaler att ta av om kunden inte är nöjd. Försäkringen täcker ju bara om man själv gjort fel, försäkringsbolagen är ju inte speciellt intresserade av att ta plasttillverkarens ansvar.

Sen har man ju lärt sig efter alla år att det här med ensilagebalars hållbarhet osv är rätt subjektivt. En del är jättenoga med hur de hanterar sina balar och för dem är det en smärre katastrof om 5 balar av 1000 har möglat, andra ser inte ens om 20 av 100 är kass. När någon säger att ”alla” balar har möglat så kan det vara allt från allihop till bara 1 av 100.

En del tror att det är en hastighetstävling att lasta och köra hem balar och är inte så noga med hur de gör.

Andra kör hem balarna lite då och då medan några plockar dem i den ordning de pressats och hänger med pressen ”hack i häl”

Ibland är det gödsel, stubb, grenar och kvistar eller gammal förna från förra året med i gräset. Ibland kan det vara ”kombiskörd” dvs. alla tre skördar på en gång i slutet på september.

Dock brukar det löna sig att vara noggrann men i bland så kan det gå bra även för den mest slarvige.

• Avatarbild Bert Svensson sade för 3 månader sedan:

ja nä visst är det så att det blir inte bättre än man gör det
    Själva säljer vi iförhållandevis stor del av skörden och till en del levereras det i partier under hela vintern så det vore ju ett öde om dom inte tålde och flyttas när det är kallt of är nere i blekinge brukar det ju inte vara ”kallt” så långa perioder åt gången

Tack till Bondelivs Sponsorer!
Kolla in Bondelivs sköna sponsorer!