Maskiner

Offentlig klubb aktiv för 2 timmar, 44 minuter sedan

Här pratar vi om maskiner – allt från små muttrar till 35 fots skärbord och grymma 450 hk.

Klubbadministratörer

NÄR ÄR DET DAX O BYTTA TRAKTOR (19 inlägg)

← Klubbforum   Andra Forumtrådar →
  • Avatarbild Anders sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

fundera på hur många timmar jag ska köra med min lastar traktor (valta a 95 ) den gör alla små jobb med djuren o även huggarvangen , sen med i vallskörd ! gått 3500 timmar nu o är från 07 , när ska den byttas bort ????

• Avatarbild Bert Svensson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

är det nåt som börjar bli slitet/dåligt??

• Avatarbild Bert Svensson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

har du någon mer traktor som kan träda in om det händer nåt??

nej bara en lastar traktor ! sen 2 JD för fält jobb ! men finns det någon typ magisk gräns när dom börjar gå sönder mer ! min valtra ser ny utt en o går bra ! men lite planerig är bra

• Avatarbild Erik sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Har hört 5-6000 timmar att då är det bästa tagit ur traktorn. Jag tror man ska ha en lastmaskin på en gård, det blir ju ofta väldigt mycket lastararbete på djurgårdar. Då kan man ha lastartraktorn som reserv så funkar det med utfodring mm fall någon går sönder. I annat fall lastare till någon av de andra?

• Avatarbild Björn Johansson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Värdet sjunker väl ganska mycke när den närmar sej 5000?

• Avatarbild Axel Olov sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Jag bytte bort min Valtra 8100 nu efter 13000 tim. Den har gått som en klocka men nu var det dags att skaffa en större. Har en Teleskoplastare för det är smidigast att lasta med och även att dra en kärra med.

så melan 5000 6000 timmar är det dax för nytt då ! men din valtra låter ju väldit bra ! lastmaskin är tyvär inte någe för min plånbok tyvär ! kanse skule säta lastare på den minsta JD va kostar det ?

• Avatarbild Olof Rohdin sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Den kör du med lätthet 10 000 timmar med! Bara lite ny olja då och då :) Sen behåller du den och köper en ny!

• Avatarbild ben sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

När är det dags för nya miljökrav för små traktorer?

Om man ska köra 10 000 gäller det att man kostar på och håller skicket. så man inte säger den är så gammal så det inte är någon ide att kosta på något.

• Avatarbild Erik sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

@andersthybeck sa:
    så melan 5000 6000 timmar är det dax för nytt då ! men din valtra låter ju väldit bra ! lastmaskin är tyvär inte någe för min plånbok tyvär ! kanse skule säta lastare på den minsta JD va kostar det ?

Man får ju en fin lastmaskin för 150-300 och den är ju byggd för att just lasta och har ju mycket länge livslängd än en lastar traktor där lastarn, framfälgar etc tar rätt mycket stryk. Dessutom så sjunker en beg lastmaskin inte särskillt i värde. En lastare kostar mellan 60-100 skulle jag tro beroende på storlek samt utrustning och hur mycket montering man gör själv. Det kan ju vara ett alternativ, det höjer ju andra handsvärdet på traktorn om den har lastare(oftast ska tilläggas) Tycker det är bra om man har en plan b fall utfodringstraktorn går sönder, då kan man ju slita längre med det man har också, har man endast en kan det ju vara bättre att byta traktorn tidigt för högre driftsäkerhet. Fördelen med en traktor är ju att det är mindre underhåll m.m

• Avatarbild Stefan Waltersson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Är någon lustig vanföreställning folk har är att traktorer måste bytas vid exempelvis 5000 timmar för då är den slut? Hur har man kört om en traktor är skrot på 5000 timmar, allt går att laga och byta på maskiner. Folk byter traktorer innan de ens är färdigbetalda då ha man verkligen lyckats fått det sämsta av allt. stora delen av värdeminskningen och dessutom en traktor som inte är din och dessutom lägga till en halv miljon för en annan. Kör traktorn tills REPARATIONSKOSTNADERNA är lika höga som en ny traktor kostar att ränta och AMORTERA Service är densamma på båda om inte den nyare är dyrare. Har man därimot högeffektivt jordbruk med endast en traktor ja då måste man hålla med en ny mer regelbundet då man inte kan springa efter en annan om den andra går sönder, Men det är ju inte alltid nytt är bättre än några år gammalt heller.

• Avatarbild Nils sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

@stefanwaltersson sa:
    Är någon lustig vanföreställning folk har är att traktorer måste bytas vid exempelvis 5000 timmar för då är den slut? Hur har man kört om en traktor är skrot på 5000 timmar, allt går att laga och byta på maskiner. Folk byter traktorer innan de ens är färdigbetalda då ha man verkligen lyckats fått det sämsta av allt. stora delen av värdeminskningen och dessutom en traktor som inte är din och dessutom lägga till en halv miljon för en annan. Kör traktorn tills REPARATIONSKOSTNADERNA är lika höga som en ny traktor kostar att ränta och AMORTERA Service är densamma på båda om inte den nyare är dyrare. Har man därimot högeffektivt jordbruk med endast en traktor ja då måste man hålla med en ny mer regelbundet då man inte kan springa efter en annan om den andra går sönder, Men det är ju inte alltid nytt är bättre än några år gammalt heller.

Håller med. Att serva ordentligt o köra så länge som möjligt är våran strategi. Man blir (oftast) inte lönsammare/effektivare med en ny traktor. Våran snittålder är runt 15 år.

• Avatarbild Tomas Karlsson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

6-8000 borde en traktor klara av att gå.

• Avatarbild Magnus Carlsson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Jag har för mig att man bör byta innan 3500-4000 h för att få ett bra inbytespris, eller kör tills den är ”slut”.
    En liten Valtra med lastare är det ju rätt bra andrahandsvärde på med.
    En A95 har ju inte ju inte så mycket som kan krångla heller, men förslaget om en extra lastare var nog inte dumt. Förra vintern försvann allt hydraultryck i min enda lastartraktor, i mellandagarna.
    Har du huggarvagnen på när du kör foder?

Tack till Bondelivs Sponsorer!
Kolla in Bondelivs sköna sponsorer!