Maskiner

Offentlig klubb aktiv för 2 timmar, 40 minuter sedan

Här pratar vi om maskiner – allt från små muttrar till 35 fots skärbord och grymma 450 hk.

Klubbadministratörer

Hill eller Samson? (21 inlägg)

← Klubbforum   Andra Forumtrådar →
  • Avatarbild Samuel Nordin sade för 3 månader, 4 veckor sedan:

Hej.

Har tagit in pris på en ny hill 18kbm och en ny Samson 18kbm.

Snarlik utrustning, 850 däck, wirestyrning,flödesmätare,16m ramp,joystick,smörjblock,tömning via kran osv.

Priset skiljer bara 3 tusen emellan dom.

Har varken haft Hill eller Samson förut så jag vill gärna höra erfarenheter samt fr och nackdelar med dom båda tunnorna.

Skulle va kul om det var nån som haft båda märkena..

• Avatarbild Vilhelm sade för 3 månader, 4 veckor sedan:

Om det inte skiljer mer i pris är jag ganska säker på att andrahandsvärdet är mycket högre på Samson. Övriga för- och nackdelar lämnar jag till andra. Ville

• Avatarbild Nils sade för 3 månader, 4 veckor sedan:

Är det någon som har erfarenhet av Sahlströms nya ramp?

• Avatarbild Thomas Strömblad sade för 3 månader, 4 veckor sedan:

Då är det inget att tveka om, köp samson.

• Avatarbild Stefan sade för 3 månader, 4 veckor sedan:

fundera aldrig köp samson och du kommer aldrig ångra dig. mvh

• Avatarbild Mikael sade för 3 månader, 4 veckor sedan:

Håller med dom andra köp Samson! Jag har kört med en Sahlström, och det var bara strul hela tiden. Vårt tunn-bolag på gotland köpte en sån ny till förra säsongen. Saker som strulade var:
    1. Rampen, gick stopp väldigt lätt= 1timmes skruvande för att få loss st
    oppet!
    2. Hydralsystemet krånglade från dag ett, oljan gick varm, hittades metalflis i oljan…
    3. Lagret till påfyllningspumpen gick ner efter ca 6 månader.
    4. Bara att titta på den, ser ut som en bysmed har byggt den.

Det var en annan gård i bolaget som mer eller mindre bestämmde att det skulle bli den tunnan, jag propagerade för samson, pris skillnaden på ca en halv mille har man igen på skillnaden i kvalite samt andrahandsvärdet.
    MVH MIcke

• Avatarbild Samuel Nordin sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

@vilhelmp sa:
    Om det inte skiljer mer i pris är jag ganska säker på att andrahandsvärdet är mycket högre på Samson. Övriga för- och nackdelar lämnar jag till andra. Ville

Ja det där tror jag också. Priset skiljer ju inget emellan dom men om vi väljer centralsmörjning så blir samson tunnan ungefär 30 tusen kr billigare..!

@stefaneriksson87 sa:
    fundera aldrig köp samson och du kommer aldrig ångra dig. mvh

Känner ungefär samma sak, men chefen vill vara säker på att den är bättre, alltså han vill ha argument..

• Avatarbild Stefan sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Andahandsvärdet är mycket bättre.
    Bättre service när nått krånglar Göma är aldrig omöjliga.
    Kvalité. en kobra i stället för två å den fyller ensam fortare än hills dubbla. listan går att göra hur lång som helst.

@stefaneriksson87 sa:
    Andahandsvärdet är mycket bättre.
    Bättre service när nått krånglar Göma är aldrig omöjliga.
    Kvalité. en kobra i stället för två å den fyller ensam fortare än hills dubbla. listan går att göra hur lång som helst.

okej, ja göma verkar ju ha bra service.

Skriv gänra med också =) bara bra med info!

• Avatarbild Stefan sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Där ja jobbar nu har vi två samson pg 20 och de går hur fint som helst kör ca 140 000 m3 om året och nästan inget krångel alls bara att smörja och köra. Enkel dator att använda,hjulstyrning som man aldrig behöver tänka på att låsa o.s.v. bara att köra. kör du kobran med en pump på front kraftuttaget så kan man få den att fylla 230 l i sekunden. enkel att hålla igång vid vinterkörning när de gärna fryser överallt på nätterna. väldigt robust kran om man jämför med hill. Han som monterar central smörjningen är väldigt noga de har aldrig lossnat en slang eller krånglat. fördelarna är många. mvh

@stefaneriksson87 sa:
    Där ja jobbar nu har vi två samson pg 20 och de går hur fint som helst kör ca 140 000 m3 om året och nästan inget krångel alls bara att smörja och köra. Enkel dator att använda,hjulstyrning som man aldrig behöver tänka på att låsa o.s.v. bara att köra. kör du kobran med en pump på front kraftuttaget så kan man få den att fylla 230 l i sekunden. enkel att hålla igång vid vinterkörning när de gärna fryser överallt på nätterna. väldigt robust kran om man jämför med hill. Han som monterar central smörjningen är väldigt noga de har aldrig lossnat en slang eller krånglat. fördelarna är många. mvh

ok. Håller med om att kranen på Hill ser rätt klen ut samt att det är många slangar som går hit och dit..

Vad tror ni om en Harsö ramp 16m med uppvik på en samson tunna? Blir den för hög?

• Avatarbild Johan Hultkvist sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

@samuelnordin sa:
    Vad tror ni om en Harsö ramp 16m med uppvik på en samson tunna? Blir den för hög?

skippa uppvikningen.. de spar på slagarna, desars ramper droppar minimal i tansport ändå.. sen så bygger ju de en del på brädden om du ska ha vikbart..

• Avatarbild Joel sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Finns bara Samson !!! Inget märke i sverige som slår de.. ! Håller helt med stefan.. !! Väldigt bra i hydrauliken.. Allt bygger på bus system med en enda lite kabel istället för en tråd till varje funktion.. Datorn ser inte mycket ut för världen men finns hur mycket som helst i den.. Allt bygger på siffror och miljoner inställningar och parametrar om man vill.. Ta centralsmörjning, du kommer inte ångra dig !! Jag skulle ju hellre köpa en begagnad tunna som haft c smörjnig än en utan..
    Harsö är nog att föredra ! Men är en smaksak. Den rampen är lite mer robust än samsons.. Samsons kan även strula lite i ”uppvikningsgummina” när det är mycket halm… Endel är inte helt släta på insidan utan har rester från gjutningen kvar.. Tråkigt att skära rent dom som strular.
    Tveka inte att fråga om ni har några frågetecken…

Tack till Bondelivs Sponsorer!
Kolla in Bondelivs sköna sponsorer!