Maskiner

Offentlig klubb aktiv för 2 timmar, 40 minuter sedan

Här pratar vi om maskiner – allt från små muttrar till 35 fots skärbord och grymma 450 hk.

Klubbadministratörer

hackvagn (10 inlägg)

← Klubbforum   Andra Forumtrådar →
  • Avatarbild Sebbe Norr sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

hur stor traktor krävs till 35kubiks hackvagn

• Avatarbild Mikael sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Beror ju helt på vilka förhållanderna är. Kuperat? Stora strängar? Bråttom?
    Jag har kört med allt från 100-160hk till en JF 3500 (den är dock inte 35kubik, utan 27-28 om man mäter) men jag antar att det är den du menar?
    Jag tycker 120-140hk är lagom till den vagnen, och 180-200hk, om du har den större vagnen vagnen ES 3600ProTec (som verkligen rymmer 35m3)
    Men det beror som sagt på lite vad man har för omständigheter.
    Hellre lite för liten traktor än lite för stor, då håller hacken bättre :-)

det e en sån vagn jag menar jf 3500 e det en bra vagn e det en bra vagn eller ska man satsa på något annat har begränsad budget dom e rätt billiga

Jo det tycket jag i alla fall, har visserligen inte kört några andra märken. Det man behöver tänka på är att smörja och smörja om man kör hårt. Vi smörjde på morgonen innan start och sedan efter lunchen med. Tänk på att testköra knivtrumman och se att den går fint. Obalans i trumman är inte ovanligt på en äldre vagn. Tror du behöver betala 125-150000 för en i skapligt skick, dom billigaste man ser är i regel helt slut.

om det e obalans i trumman e dom skrot då eller kan det fixas

I regel får man ju sätta i en ny trumma när det rasar sen, och det är inte billligt! Köper man en lite dyrare vagn i bättre skick har man igen det ganska snabbt.

• Avatarbild Mikael Roos sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

Ska du köra skörden på så lite folk som möjligt? annars finns det ju ganska många anledningar till att dom är billiga, dom är klumpiga ,packar marken och ganska in effektiva ….

• Avatarbild Stefan Waltersson sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

på våran gamla taarup hack fanns det vikter att bulta på och av allt eftersom man kört i diverse saker som skapat obalans med det kanske inte går på JF?

• Avatarbild Martin . sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

är knivarna likadant slipade och hela bör det ju inte finnas vibrationer väll?

• Avatarbild Stefan Waltersson sade för 3 månader, 1 vecka sedan:

Kanske det finns vibrationer för någon kört igenom saker som inte ska vara i exakthackar?

Tack till Bondelivs Sponsorer!
Kolla in Bondelivs sköna sponsorer!