Maskiner

Offentlig klubb aktiv för 2 timmar, 38 minuter sedan

Här pratar vi om maskiner – allt från små muttrar till 35 fots skärbord och grymma 450 hk.

Klubbadministratörer

Case IH Puma 210 (22 inlägg)

← Klubbforum   Andra Forumtrådar →
  • Avatarbild Alexander Lavesson sade för 3 månader, 4 veckor sedan:

Hej går i lite planer att köpa traktor nu och har sett att det dykt upp en del Puma 210:or. främst med powershift lådan.
    dom flesta har inte gått mycket mer än 1000-2000 timmar och ligger rätt bra i pris.
    är det för att folk ska byta till steglöst som man säljer en så pass ny traktor eller är det inget att ha?
    är detta någon traktor att satsa på? eller ska man lägga till 100-150 tusen och få den steglösa? det känns som att det är väldigt mycket traktor för pengarna om det är med lite utrustning som front lyft, PTO mm.
    är tacksam för svar och åsikter från antingen nån som äger en eller har kört en sån en del somm fått lite erfarenhet.

• Avatarbild Frans Wallemyr sade för 3 månader, 4 veckor sedan:

vad jag har hört från maskin stationer här omkring som kör pumor där jag bor är att det är ganska bra maskiner och mycket traktor för pengarna som du säger. Men de upplever den som mycket orkeslös, och en han fick byta från en 210 till en 225 för att 210;an orkade inte dra en 18kubiks samson tunna i uppförsbacke.

Mvh Frans

• Avatarbild Stefan Waltersson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

skiljer det bara 15 hk mellan en 210 och 225? Då kunde han ju lika gärna stäng av AC n i backarna?

• Avatarbild Erik sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

@stefanwaltersson sa:
    skiljer det bara 15 hk mellan en 210 och 225? Då kunde han ju lika gärna stäng av AC n i backarna?

Ja eller gå ner på ”snabbväxeln” ett steg

• Avatarbild Håkan sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

byt luftfilter. eller en KCR box

• Avatarbild Frans Wallemyr sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

@stefanwaltersson sa:

jag vet oxå att det inte skiljer sig så mycket men det är vad jag har hört :P

• Avatarbild Sören sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

De spelar ingen roll om de är en puma 180 eller 225,de e samma traktor i grunden,bara att sätta i en trimmbox så har du 250..260hk i den..har själv en 195:a som har gått hur bra som helst i flera tusen timmar.

• Avatarbild Alexander Von Bothmer sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Har en 225 med cvx lådan, gått 900tim sen februari -11 och är väldigt nöjt. Upplever att den har väldigt bra bottenvrid

• Avatarbild Alexander Lavesson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

okej, tur det fanns några som hade lite erfarenheter av dom här traktorerna.
    finns det nån som har lite mer info typ bränsle ekonomi mm och almänna åsikter.
    men som jag har förstått det så är det en bra traktor och som lite Case frälst så ser jag den som ett bra alternativ.

• Avatarbild Johannes Nordin sade för 1 månad, 2 veckor sedan:

Elfel! vi har två pumer som krånglar med elfel. mest psykande är när hydrauliken bara dör, efter det så hänger vxl-lådan inte med ibland. (rycker) Enligt återförsäljaren har vi haft ”otur” för det har aldrig hänt förut” haha eller?? nog tror jag det finns fler, men jag tror inte alla vill berätta att dom har köpt en dålig traktor.

Okay bränsleekonomi, på tok för högljudda, särskilt utanför. (man drar sig för att köra igenom byn på kvällen)

Visst är dom skön att köra när det fungerar, men så här i efterhand så ångrar man sig lite.. Hade man haft tillräckligt med pengar så är verkar inget slå Fendt.

summan av kardemumman: utan elfel: bra grej. billig, lätthanterlig, ok bränsleförbrukning,

• Avatarbild Rikard sade för 1 månad, 1 vecka sedan:

@johannesnordin sa:
    Elfel! vi har två pumer som krånglar med elfel. mest psykande är när hydrauliken bara dör, efter det så hänger vxl-lådan inte med ibland. (rycker) Enligt återförsäljaren har vi haft ”otur” för det har aldrig hänt förut” haha eller?? nog tror jag det finns fler, men jag tror inte alla vill berätta att dom har köpt en dålig traktor.

Okay bränsleekonomi, på tok för högljudda, särskilt utanför. (man drar sig för att köra igenom byn på kvällen)

Visst är dom skön att köra när det fungerar, men så här i efterhand så ångrar man sig lite.. Hade man haft tillräckligt med pengar så är verkar inget slå Fendt.

summan av kardemumman: utan elfel: bra grej. billig, lätthanterlig, ok bränsleförbrukning,

Tok för högljudda? Kan jag inte hålla med om, en PUMA/T7000/T7 är knappast så högljudd att man ska behöva ”dra sig för att köra igenom byn på kvällen”.. Det viktiga är att det är behaglig ljudmiljö inne i hytten på en så pass ny traktor – det förväntar man sig. Förövrigt så ska inte en riktig traktor låta som en symaskin enligt mig :)

• Avatarbild Robin sade för 1 månad, 1 vecka sedan:

Hej har en NH t7070 från 2011 som har gått 900 timar nu och jag är helnöjd det är ju i stort sett samma traktor som puma cvx225 den stora fördelen med steglös är att man kan åka mycket fortare men ändå på låga motorvarv vilket jag värdera väldigt mycket. jag kör nog fler mil per år med traktorn än med bilen ;)

sen så skiljer det rätt så mycket mellan dom steglösa och dom äldre puma med powershift det är ju nästan en helt annan traktor så det är nog därför det finns så många begagnade pumor med poweshift.

• Avatarbild Johannes Nordin sade för 1 månad, 1 vecka sedan:

Ljudet….
    Våra steglösa Pumor är 2 år gamla… ena gått 1800tim andra drygt 1300. Och dom är högljudda. För att citera söderberg o haaks ”case-expert”: -dom har ljud-designats för att få fram det där ljudet.
    Det är stor skillnad att köra en JD eller fendt då det gäller ljudnivån. Både i hytten som utanför.
    Vissa tycker det är manligt med raka rör på en scania 8 också… men det är drygt för alla runtikring.
    Hjälps man åt att koppla ett redskap tex butterfly som kan va lite bökigt att göra själv så få man skrika/eller stänga av motorn för att ens kunna höra varann.

• Avatarbild Bert Svensson sade för 1 månad, 1 vecka sedan:

låter ju värdelöst

• Avatarbild Alexander Von Bothmer sade för 1 månad, 1 vecka sedan:

Ljudnivån upplever inte jag som något problem, speciellt inte inne i hytten. Har för mig att de har bland den tystare hytten på marknaden, bara att den mullrar ganska gött så man kanske upplever det som högre. Sen är det ju bara när den jobbar i backar och så som den mullrar riktigt.
    Tycker våran JD 7430 Autopower väsnar mer, och då är det inte motor ljud utan annat vilket stör mig mer.. Nej en CVX puma rekomenderar jag starkt.

Tack till Bondelivs Sponsorer!
Kolla in Bondelivs sköna sponsorer!