Djur

Offentlig klubb aktiv för 1 timme, 4 minuter sedan

Här pratar vi om våra fina djur och allt som har med dem att göra.

Klubbadministratörer

Kortbås (20 inlägg)

← Klubbforum   Andra Forumtrådar →
  • Avatarbild Emil Gustavsson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Som titel lyder så är jag på jakt efter kortbås , tänkte slänga ut frågan vilka som ni tycker är bra och rekommenderar. Kikat lite ydre grindens bås och dom verkar vara rätt så omtyckta. Vad har/tycker ni ?

Mvh Emil

• Avatarbild Mikael sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Vi har ydregrindens kortbås på föräldrargården,
    dom är ställbara både uppe och nere, vilket gör att man kan ställa in dom perfekt efter djuret.
    Vi har provat både med vattenkoppar på foderbordet och i båsavskiljaren, och det sistnämnda funkar helt klart bäst.
    Vi har den korta båsavskiljaren (med vattenkopp i) på vartannat bås, och sen byglar som U mellan varannan. Byglarna lyfter vi ur på sommaren, så korna kan gå på båspallen när dom går ut.
    Jag har varit avbytare, och sett flera olika kortbås, men inget är hälften så bra som ydregrindens. (I mitt tycke)

MVH Micke

• Avatarbild Stefan sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Ydregrinden el Jyden Hade själv Jyden på en arrende gård som vi monterde själva och va mkt nöjd me dom.

• Avatarbild Erik sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Jag vet av tror det är hammars (nyare galvade) kortbås som är ställbara både uppe och nere som är till salu, finns även milkmaster.

• Avatarbild Stefan Waltersson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Jydens är nog det grovaste och mest hållbara utifrån min uppfattning Alfas är ju åt helvete för klent gjort. Har två olika sortes jyden en med en vattenkopp till varje ko på foderbordet och den korta avskiljare mellan varje ko vilket är att föredra då de inte ligger på tvären och skiter under varann alternativ att bara en får ligga, kan vara trixit med vissa kor och binda dem med avskiljare på bägge sidor då dem försöker klämma än hela tiden. Sen är korta avskiljaren bra när man ska flytta djur lösa upp och ur båsen då kan inte den andra kon ställa sej på tvären så den man flytta går upp på fel sida. Sen har vi med vattenkoppen i båset en kopp på två kor utan korta avskiljaren och då ligger gärna kvigor på tvären eftersom de har varit vana vid spalt boxar och legat lite hur de vill.

• Avatarbild Emil Gustavsson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Okej , tacksam för svar , ska runt och kika lite men blir jyden eller ydre som det låter. Men Jyden båsen har ingen bra sommarlåsning ? hade inte dom en kula som dom skulle släpa runt på , verkar inte så smidigt. Ydre hade något utav det bättre tror jag.

• Avatarbild Alfa Grand sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Äntligen en riktig tråd ;)
    Vilka bås jag föredrar är nog uppenbart. Grandbåsens minimala inställningsmöjligheter (bogstöden justeras ihop/isär) kompenseras med luftiga, öppna djurvänliga bås och är som nya fortfarande efter 20 år.
    Problem med fronter som justeras bakåt är att korna vill ställa sig på knä för att nå mer, speciellt om man har ett brett foderbord. Focus-båsen har fått skit att korna inte reser sig naturligt, och de är även klenare än sin föregångare Grand (åtminstone den första ”kantiga” modellen från 90-talet som många har fått svetsa eller byta). Grand är också billigare, och betydligt enklare att installera, man kan i princip ha vilken båsbredd man vill – om det skulle vara en krånglig ladugård som har båsbredder mittemellan standardmåtten (120, 125 etc.) Kör man med överliggande vattenrör och allting galvat så har man en underhållsfri oproblematisk djurinredning.
    Nackdelen kan väl vara att kortare djur skiter under sig då man inte kan vika fronten, men då kan ju Fritz ”ny teknik”-lösning med nedkortat båslängd till 140 och sedan gummispaltstavar framför gallret vara en lösning. Även vattenkoppar över båspallen istället för på foderbordet kan förhindra gödsel på båspallen.
    Sommarlåsningen är också i sann Grand-anda oproblematisk, två delar hängs på och det blir som vanliga fånggrindar.

• Avatarbild Erik sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Sätter man in kortbås 2012?

Alla stallar är inte från 00-talet.. är inredningen slut i ett äldre är det ekonomiskt att byta till de produktionshöjande kortbåsen som kan gå på någon hundralapp/koplats beg.
    Speciellt eftersom andelen mjölkproducenter minskar med ungefär 50% var tionde år, nu finns det god tillgång av pålitlig koinredning istället för att bygga nytt åt banken.

• Avatarbild Stefan Waltersson sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

Ärligt talat så är det faktiskt många äldre uppbundna stallar som har bättre djurvälfärd än nya lösdrift om man bortser från ”lösgåendet”

• Avatarbild Nils sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

@stefanwaltersson sa:
    Ärligt talat så är det faktiskt många äldre uppbundna stallar som har bättre djurvälfärd än nya lösdrift om man bortser från ”lösgåendet”

Ja, det finns skräckexempel.

• Avatarbild Mikael sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

@stefanwaltersson sa:

Det behövs en gillaknapp på detta forum!

• Avatarbild ben sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

@stefanwaltersson sa:

Det är nästan ingen som har fattat det!!!!
    Speciellt djurätt gruper fattar inte det som vill införa förbud mot bunda kor.

Så sant, så sant! Jag har själv gått ”fel väg” från en lösdrift med 200 skitiga kor som gick och halade på en helvetisk spalt 11 månader om året. Till en trettio år äldre båsladugård – I den gamla ladugården finns det inga klövproblem, korna är renklippta och fina, går på bete hela maj nästan in i november och celltalen går knappt över 100.

Visst kan en ovan kviga som aldrig varit bunden stå och dra ett tag… men efter en kort stund så har de vant sig med helpensionen och frukost på sängen ;)
    Förbjuder man uppbundna stallar så säger man också tack och adjö till en levande landsbygd och dess mångfald. Och välkommen till själlösa industrianläggningar där djur blir nedgraderade från individer till produktionsenheter.

• Avatarbild Malin sade för 3 månader, 3 veckor sedan:

jag har Hammars och är nöjd med dem. Men de är ej ställbara så alla kor har lika stora bås så en del små kor skiter ju på halva pallen om man säger så :-)

Bäst med Hammars är att det inte är ngn livsfarlig grej upptill som kan mosa skallen på en när kon ska grimmas eller hanteras! (som det är på alla ställbara bås)

Tack till Bondelivs Sponsorer!
Kolla in Bondelivs sköna sponsorer!