Djur

Offentlig klubb aktiv för 1 timme, 1 minut sedan

Här pratar vi om våra fina djur och allt som har med dem att göra.

Klubbadministratörer

Hackat eller snittat ensilage? (18 inlägg)

← Klubbforum   Andra Forumtrådar →
  • Avatarbild Mattias sade för 6 månader, 3 veckor sedan:

Vilket foder är bäst?
    Ett ensilage som är hackat eller ett som är snittat med snittvagn.
    Ska användas till högavkastande mjölkkor.

• Avatarbild Bengt Carlsson Wester sade för 6 månader, 3 veckor sedan:

Kon mår bäst av ett så långt material som möjligt men det som är mellan hack/snittvagnen och kons mule brukar må bäst av kort material! Kor kan ibland få för sig att sortera långt matrerial ffa om det är helsäd och det är inte bra. Är det riktigt långt kan de ibland kasta ensilage med mulen och det är ju inte heller kul för djurskötaren. Jag har inte heller bestämt mig för om nästa vagn har hack eller snittverk.(Jag har för övrigt fn en vagn av varje)

• Avatarbild Axel Olov sade för 6 månader, 3 veckor sedan:

Självgående hack så man slipper köra vagnen på väg och betala för onödig transport. Då blir det hackat.

• Avatarbild Johan sade för 6 månader, 3 veckor sedan:

personligen tycker jag att långhackat är bäst för jag vill ha höga halter men då måste man ju ha blandat allt väldigt noga innan man ger fodergivan så de inte sorterar så mycket. men det är lite svårare att packa därimot.

• Avatarbild Malin sade för 6 månader, 2 veckor sedan:

det är en vanlig missuppfattning att korthackat gräs ger låga halter i mjölken!!
    Det som ger höga halter i mjölken är hur mkt grovfoder kossan får i sig. Korthackat och smakligt =äter mer = högre halter. :-)
    det man behöver de längre stråna till är möjligtvis idisslingen men jag har då aldrig haft problem med vare sig koskiten eller rapandet trots att jag har tornsilo och väldigt korthackat och söndrigt gräs :-D (Pöttinger självlastarvagn, hackfläkt in till tornet, urtagare m kedja/knivar)
    har rundbalar också och där skiljer det förstås enormt mkt i strålängd men jag ser då inte att de långstråiga ger mer halter, snarare tvärtom för de äter betydligt mer gräs med de andra balarna..

• Avatarbild Johan Karlsson sade för 6 månader, 1 vecka sedan:

Vilket som är bäst beror på vilken typ av gräs man skördar. Är det ett gräs med relativt hög fiber – över 500 NDF så är det att föredra korthackat för att på såvis hålla uppe konsumtionen. Om det däremot är ett bra gräs med över 12 MJ och runt 450 i NDF eller lägre är det bättre med snittat då det gäller att kompensera den låga kemiska fibern med så mycket fysisk fiber som möjligt. Detta gäller oavsett om man kör fullfoder eller inte, då det krävs onödigt mycket halm för att få tillräckligt med fiber i ett korthackat ensilage med fiber runt 400 i NDF, effekten av att blanda för mycket halm i fullfoder blir att koncentrationsgraden av energi och protein blir onödigt låg.
    Efterssom trådskaparen skall ha sitt foder till högproducerande mjölkkor och därför bör skörda ett bra vallfoder är svaret att snittat är det bästa alternativet.

• Avatarbild Martin Eriksson sade för 6 månader, 1 vecka sedan:

Det krävs ganska små mängder halm för att påverka idislingen mycket.

• Avatarbild Johan Karlsson sade för 6 månader sedan:

@martineriksson sa:
    Det krävs ganska små mängder halm för att påverka idislingen mycket.

Vid ett ensilage på 400 i NDF som är kort hackat krävs över ett kilo halm per ko och dag om du ska ha en fungerande foderstat. om vi gissar att du kan klara dig med 3 hektor mindre halm om ensilaget är snittat så blir det ganska mycket pengar i slutänden, både i halm besparing och att du får ut mer mjölk på samma foderstat då du slipper ”späda ut den ” med halm.

• Avatarbild Mattias sade för 4 månader, 3 veckor sedan:

@johankarlsson sa:
    Vilket som är bäst beror på vilken typ av gräs man skördar. Är det ett gräs med relativt hög fiber – över 500 NDF så är det att föredra korthackat för att på såvis hålla uppe konsumtionen. Om det däremot är ett bra gräs med över 12 MJ och runt 450 i NDF eller lägre är det bättre med snittat då det gäller att kompensera den låga kemiska fibern med så mycket fysisk fiber som möjligt. Detta gäller oavsett om man kör fullfoder eller inte, då det krävs onödigt mycket halm för att få tillräckligt med fiber i ett korthackat ensilage med fiber runt 400 i NDF, effekten av att blanda för mycket halm i fullfoder blir att koncentrationsgraden av energi och protein blir onödigt låg.
    Efterssom trådskaparen skall ha sitt foder till högproducerande mjölkkor och därför bör skörda ett bra vallfoder är svaret att snittat är det bästa alternativet.

Hur lyckas man att få gräs med över 12 MJ ???

• Avatarbild Björn Johansson sade för 4 månader, 3 veckor sedan:

Mycket rajgräs och skörda tidigt, vi har dock aldrig fått högre än 11,5…..

• Avatarbild Bengt Carlsson Wester sade för 4 månader, 3 veckor sedan:

Jag skrev för 2 månader sen att kon mår bäst av långt material men med den här säsongens erfarenheter börjar jag ändra uppfattning. Då vi i år kört med både hack o snittvagn omvartanat i torn märker jag att djuren äter mer kg ensilage om det är hackat! Det måste vara bäst!

• Avatarbild Per-Olof Nordin sade för 4 månader, 3 veckor sedan:

@jdnewholland sa:
    Hur lyckas man att få gräs med över 12 MJ ???

Då mätskalan inte går längre än till 11.9 så är det svårt att uttala sig om foder som överstiger de värdet.

• Avatarbild Johan Karlsson sade för 4 månader, 3 veckor sedan:

@per-olofnordin sa:
    Då mätskalan inte går längre än till 11.9 så är det svårt att uttala sig om foder som överstiger de värdet.

Vem påstår att skalan inte går längre än till 11,9?
    Att få höga energivärden handlar till stor del om att ha jämna täta vallar som man skördar relativt tidigt, är väldigt missnöjd om jag inte har över 12 MJ i förstaskördarna. Har analyserat ensilage som höll 13 MJ, detta var en traditionell blandvall.

• Avatarbild Johan Karlsson sade för 4 månader, 3 veckor sedan:

@bengtcarlssonwester sa:
    Jag skrev för 2 månader sen att kon mår bäst av långt material men med den här säsongens erfarenheter börjar jag ändra uppfattning. Då vi i år kört med både hack o snittvagn omvartanat i torn märker jag att djuren äter mer kg ensilage om det är hackat! Det måste vara bäst!

Intressant!! Vad är det för typ av ensilage du gjort detta testet med? Är det hög fiberandel? Vilken skörd är det? Hur blött är det?

• Avatarbild Bengt Carlsson Wester sade för 4 månader, 3 veckor sedan:

Jag har faktiskt slutat analysera mitt foder sen flera år! Men det är av årets 2a skörd, troligen hög fiberandel för om vädret tillåtet skulle jag skörda tidigare! Jag kör för övrigt med 100% gårdsproducerat foder och ändrar receptet på kraftfoderblandningen efter ureahalten i mjölken.

Tack till Bondelivs Sponsorer!
Kolla in Bondelivs sköna sponsorer!