Byggnadsteknik

Offentlig klubb aktiv för 1 månad, 2 veckor sedan

Byggnadsteknink m.m

Klubbadministratörer

Lely med styrd kotrafik ? (51 inlägg)

← Klubbforum   Andra Forumtrådar →
  • Avatarbild Johan Karlsson sade för 1 år, 2 månader sedan:

Är det någon som vet om lely har system så man kan få dessa robotar med
    olika typer av selektionsgrindar, alltså ett styrt system?

• Avatarbild Johan sade för 1 år, 2 månader sedan:

Det gick att få tlll SAC så varför skulle det inte gå att få till LELY. Mlone har också selektionssystem

• Avatarbild Per-Johan Ekström sade för 1 år, 2 månader sedan:

Lely har ju en betesgrind som antagligen också går att sätta typ framför roboten eller vart man nu vill ha den, dock tror jag inte lely är så pigg på att göra det, vet en bonde som ville bygga styrt med lely men då sa dom att han fick gå till nått annat märke… Personlig förstår jag inte vad man ska med grindar till, bättre med frikotrafik och en välplanerad foderstat!

• Avatarbild ben sade för 1 år, 2 månader sedan:

jag har sett lely robot med styrd ko trafik men den var en av de första rotbotarna. grindarna hade nedap tillverkat samma tillverkare som till lely foderstationer

• Avatarbild Bengt Carlsson Wester sade för 1 år, 1 månad sedan:

Finns det nån med fri trafik som vill ha styrd trafik?

• Avatarbild Johan sade för 1 år, 1 månad sedan:

Hade styrd trafik ett år och kommer inte att prova det igen. Mycket nöjd med den fria trafiken.

• Avatarbild Johan Karlsson sade för 1 år, 1 månad sedan:

@johanakerblom sa:
    Hade styrd trafik ett år och kommer inte att prova det igen. Mycket nöjd med den fria trafiken.

Vad var nackdelarna med det styrda systemet/ fördelen med det fria?
    Vad var det för typ av styrt system?

• Avatarbild Hans sade för 1 år, 1 månad sedan:

Jag tror att styrd eller fri har mer med brukaren att göra. Finns de som är mkt nöjda med styrd och de med fri. Min uppfattning är kort och gott: Fri kotrafiken gynnar korna mer än bonden, och styrd gynnar bonden mer än korna. Lely kan nog fås med styrd trafik, finns i holland, men varför sätta styrd trafik när ”de blåe” säljer mer och mer fri.
    Styrt system: + Mindre arbete med att hämta och vänja in, mer mjölk (flera kor i robot). – Tufft klimat för ranglåga och 1:a kalvare, fler stress situvationer.
    Fritt system: + Lugnt i stallet, korna kan vara mer individer och mår bättre, bättre på att utnyttja max av korna. – Noga med foderstat, ibland besvärligt att lära nya kor, Hämta kor (halta, sjuka, ”har en dålig dag), enstaka kor kan förstöra för alla.

Vill påpeka att jag själv har fri och Lely.

@klackered sa:
    Jag tror att styrd eller fri har mer med brukaren att göra. Finns de som är mkt nöjda med styrd och de med fri. Min uppfattning är kort och gott: Fri kotrafiken gynnar korna mer än bonden, och styrd gynnar bonden mer än korna. Lely kan nog fås med styrd trafik, finns i holland, men varför sätta styrd trafik när ”de blåe” säljer mer och mer fri.
    Styrt system: + Mindre arbete med att hämta och vänja in, mer mjölk (flera kor i robot). – Tufft klimat för ranglåga och 1:a kalvare, fler stress situvationer.
    Fritt system: + Lugnt i stallet, korna kan vara mer individer och mår bättre, bättre på att utnyttja max av korna. – Noga med foderstat, ibland besvärligt att lära nya kor, Hämta kor (halta, sjuka, ”har en dålig dag), enstaka kor kan förstöra för alla.

Vill påpeka att jag själv har fri och Lely.

enligt säljaren för dom blåa så lyckas man inte få fram lika mycket mjölk i deras fria system, han påstod att det mest var en ”inne grej” att det säljs mer fritt just nu.
    någon som vet om det är någon generell skilnad eller vill dom bara tjäna lite mer pengar på grindar?

• Avatarbild Per-Johan Ekström sade för 1 år, 1 månad sedan:

Tror inte det är en inne grej då det i stort sett bara är i sverige det säljs robotar med styrd kotrafik. Så tror dom mest försöker tjäna pengar på grindar. Tex så har ju delaval sin 2tons klubb dom flesta där har ju runt 70kor per robot och delaval rekomenderar att man ska planera för 80platser per robot. Känner flera som ligger över 2ton/dygn med lelyrobotar och dessa har mellan 60-65kor per robot. Är ju inte så svårt att räkna på vad som är mest ekonomiskt.

@per-johanekstrom sa:
    Tror inte det är en inne grej då det i stort sett bara är i sverige det säljs robotar med styrd kotrafik. Så tror dom mest försöker tjäna pengar på grindar. Tex så har ju delaval sin 2tons klubb dom flesta där har ju runt 70kor per robot och delaval rekomenderar att man ska planera för 80platser per robot. Känner flera som ligger över 2ton/dygn med lelyrobotar och dessa har mellan 60-65kor per robot. Är ju inte så svårt att räkna på vad som är mest ekonomiskt.

tycker det verkar väldigt lågt att lägga ribban vid två ton, borde ju inte vara omöjligt att närma sig tre ton per maskin t.ex 75 kor och 36 liter = 2700.
    eller är det jag som är bortskämd med mitt gamla uppbundna system?

• Avatarbild Per-Johan Ekström sade för 1 år, 1 månad sedan:

Känns som att det bara är dummt att hålla på att jaga kilon i roboten, mellan 7-10% ledig tid tycker jag är lagomt för en robot då blir det inte allt för kännsligt vid larm och ranglåga kor behöver inte vänta för länge på att bli mjölkade vilket gör att dom mjölkar mer. Det man måste sträva efter är snabbmjölkade kor men inte så att dom läcker. Är ett helt annat tankesätt jämfört med ett mjölkningsstall eller en uppbunden lagård där man helatiden kan öka antalet kor till den gräns att man mjölkar 23timmar per dygn.

• Avatarbild Hans sade för 1 år, 1 månad sedan:

@johankarlsson sa:
    tycker det verkar väldigt lågt att lägga ribban vid två ton, borde ju inte vara omöjligt att närma sig tre ton per maskin t.ex 75 kor och 36 liter = 2700.
    eller är det jag som är bortskämd med mitt gamla uppbundna system?

Du har helt rätt när du säger att du lägger ribban förhögt. Lade den själv där innan jag byggde, men kan nog säga att jag hellre har 60 kor som mjölkar 2000 i snitt. I ditt exempel skulle man som högst ha 2,2 mjölkningar per ko, om du har snabbmjölkande kor. Detta skulle innebära att nästan hälften av korna inte mjölkas 2ggr om dagen. Då utnyttjar du inte korna till fullo, vilket är mkt sämre ekonomi på än att utnyttja roboten.

• Avatarbild Daniel Kjellberg sade för 1 år, 1 månad sedan:

Mjölkmängden och intäkten för den är ju inte helt oviktig heller, är ju den som till viss del ska betala en ofta ganska stor investering.

@klackered sa:
    Du har helt rätt när du säger att du lägger ribban förhögt. Lade den själv där innan jag byggde, men kan nog säga att jag hellre har 60 kor som mjölkar 2000 i snitt. I ditt exempel skulle man som högst ha 2,2 mjölkningar per ko, om du har snabbmjölkande kor. Detta skulle innebära att nästan hälften av korna inte mjölkas 2ggr om dagen. Då utnyttjar du inte korna till fullo, vilket är mkt sämre ekonomi på än att utnyttja roboten.

Det är just därför det är intressant med lely då den mjölkar ca 30 sek fortare per ko jämfört med delaval , kan du sedan styra korna tillräckligt väl så borde ingen behöva gå över 12 timmar om du ligger på ett snitt mellan 2.3-2.5 mjölkningar per ko och dag.

Tack till Bondelivs Sponsorer!
Kolla in Bondelivs sköna sponsorer!